Oceń stronę

Jak trenować podczas upałów, kiedy żar leje się z nieba, a nasze ciało automatycznie nieco słabnie? Czy trening w upalne dni jest w ogóle dobrym pomysłem, czy jednak lepiej korzystać z komfortowych klimatyzowanych siłowni? Ćwiczenia w wysokiej temperaturze są niewątpliwie bardziej wymagające dla naszego organizmu, lecz nie niemożliwe do wykonania. Trening podczas upałów powinien być po prostu przemyślany, a nasze ciało – dobrze przygotowane. Przedstawiamy wam dzisiaj kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę.

TRENING W UPALNE DNI? PAMIĘTAJ O PŁYNACH!

Wysoka temperatura powietrza oznacza intensyfikację procesu pocenia się, czyli utraty wody z organizmu, a to z kolei może prowadzić do odwodnienia oraz zdecydowanego obniżenia naszej wydajności. Jak tego uniknąć? By trening podczas upałów był efektywny i zarazem bezpieczny, w ciągu dnia pij wodę w małych ilościach, lecz regularnie – w ten sposób nie wypłuczesz z organizmu niezbędnych witamin i związków mineralnych. W trakcie samych ćwiczeń uzupełniaj płyny najlepiej co ok. 20 minut. Możesz sięgnąć po napój izotoniczny, który dodatkowo uzupełni elektrolity – podczas tak upalnych dni wyśmienicie smakują własnoręcznie przygotowane napoje, takie jak woda z solą, cytryną czy arbuzem.

dziewczyna pijąca wodę; jak ćwiczyć podczas upałów

NA TRENING PODCZAS UPAŁÓW WYBIERZ ODPOWIEDNIĄ PORĘ I MIEJSCE

Jeśli zastanawiasz się, jak ćwiczyć podczas upałów, kiedy słońce grzeje z największą mocą, podpowiadamy – wcale. Ludzkie ciało może wytrzymać naprawdę wiele, ale nie wszystko. Właśnie dlatego unikaj treningu w samo południe i w bardzo nasłonecznionych miejscach. Trening w upalne dni najlepiej robić wcześnie rano lub wieczorem – w ten sposób zmniejszysz ryzyko udaru słonecznego. Wybieraj również miejsca zacienione, np. wśród drzew, aby uchronić się przed intensywnym promieniowaniem.

Trening w klimatyzowanej siłowni brzmi kusząco w upalne dni, prawda? Ćwiczenia w przyjemnym chłodzie są bardzo komfortowe – zwłaszcza, gdy przez okna widzimy skwar, którego udaje nam się uniknąć. Takie rozwiązanie jest dobre, lecz tylko w połowie – nagła zmiana temperatury podczas wyjścia z siłowni obniża naszą odporność, sprzyja rozwojowi różnych infekcji, a w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do szoku termicznego. Warto więc zwrócić uwagę, by różnica pomiędzy temperaturą panującą na zewnątrz, a tą w klimatyzowanym klubie nie była zbyt wysoka.

JAK TRENOWAĆ PODCZAS UPAŁÓW – UBIERZ SIĘ ODPOWIEDNIO

Kiedy decydujesz się na trening w upalne dni, przemyśl dobrze swój ubiór. Odpowiednim wyborem będą wtedy ubrania z materiałów przepuszczających powietrze, najlepiej w jasnych kolorach, ponieważ te ciemne kumulują ciepło. Na długi trening załóż luźne spodenki i luźną koszulkę, zakrywającą ramiona, by chronić się przed poparzeniem słonecznym. Z kolei podczas krótkiego treningu możesz odsłonić jak najwięcej ciała, umożliwiając w ten sposób swobodne odparowywanie potu bezpośrednio z twojej skóry. Pamiętaj również o odpowiednim nakryciu głowy i kremie z filtrem.

mężczyzna robiący pompkę; jak trenować podczas upałów

JEŚLI NADAL NIE WIESZ, JAK ĆWICZYĆ PODCZAS UPAŁÓW, WYBIERZ SPORTY WODNE

Intensywny trening podczas upałów bywa czasami wyczerpujący nawet przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa i odpowiednim przygotowaniu. Wszystko dlatego, że nasze ciało z natury nie jest przyzwyczajone do wysiłku w tak wysokich temperaturach. Jeśli zastanawiasz się więc, jak ćwiczyć podczas upałów, aby nie forsować ciała, lecz równocześnie zachować formę – warto pomyśleć o zmianie rodzaju treningów lub chociaż włączeniu do swojego planu sportów wodnych. Dzięki temu trening w upalne dni może być nie tylko efektywny, ale również przyjemny. Wszyscy przecież znamy to cudowne uczucie towarzyszące nam podczas zanurzania się w chłodnej wodzie, gdy temperatura powietrza jest naprawdę wysoka…

Co zatem odpowiadamy na pytanie: „Jak trenować podczas upałów?” – rozsądnie. Nie musimy zupełnie rezygnować z aktywności fizycznej, gdy na dworze jest gorąco, lecz pamiętajmy o właściwym przygotowaniu ciała do takiego rodzaju wysiłku. W ten sposób unikniemy szybkiego zmęczenia oraz przykrych konsekwencji udaru słonecznego. Trening podczas upałów może być naprawdę przyjemny, ale tylko wtedy, gdy jest bezpieczny.